SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
Seminar SPM
Monday, August 20, 2007
hari ini hari kedua aku di kem kijang bersama lebih seratus orang pelajar yang kononnya pelajar cemerlang dari seluruh kelantan. first, aku sebenarnya tak berminat sangat ke sini coz kat sekolah sekarangpun sedang duk seminar. Namun dek kerana desakan oleh cikgu mak bergegaslah aku ke sini dengan bekalan yang kosong............

Akhirnya kebencian yang aku fikir benar sekali hadir di sini. Semangat assobiyyah, ketidak adilan dan talam dua muka pihak penganjur dalam melaksanakan program ini. Fikirkan, program yang kononnya dipilih dari seluruh kelantan di dominasi oleh beberpa buah anak emas Yayasan. kebobrokan penganjur menyebabkan peserta dari sekolah elit ini begitu sombong dan penuh dengan assobiyyah dalam kumpulan mereka sedangkan sudah tersohor mereka ini sekolah yang cukup banyak tarbiyyahnya dan banyak pula sumbangan yang diberikan oleh yayasan kepada mereka untuk menjayakan program tarbiyyah. namun realitinya tarbiah sekadar gah pada nama program dan sekolahnya sahaja. melihat kepad ketua pelajar sekolah anak emas ini sudah aku meluat apatah lagi perangaia sekumpulan "budak maahad" ini.

Sudahlah nak bertalam dua muka dis sini semua orang sedar permainan poli tik mereka. ingtakan umno shj yang bermain politik kotor sebegini namun tak tertinggal juga mereka yang berada di bawah payung hijau disini. saya tak menuduh secara umum tetapi sekadar benci kepada beberapa orang yang koya disini.

ukhuwwah islamiah langsung tidak diterap di sini, program semata-mata utk perikso walaupun sedar dikalangan mereka ini terdiri yang terhebat apabila berprogram. kebencian membuak-buak di hati melihat telatah sombong mereka yang menguasai program ini.

Hati ini sudah tak sabar-sabar untuk pulang. heh-he hari rabu ni ada rehlah pelajar tingkatan lima di permai chalet. tapi hati ini teringat kepa sahabat "muja" yang terlibat dalam kemalangan beberapa hari yang lalu. tu la galok sangat wokeh bye..............(cybercafe kijang)

Labels:

posted by tok pulai chondong @ 6:23 PM  
2 Comments:
  • At 8/26/2007 4:28 PM, Blogger Annur_syahmah said…

    salam,Alhamdulillah,baguslah adik,kecik-kecik dah ada fikrah perjuangan islam,syahid adalah cita-cita tertinggi kita...InsyaAllah,akak turut simpati atas apa yang berlaku cuma ngat,apa yang berlaku2 datangnya ndari peribadi,bukanya dari jmaah,fhamkan maksud akak?.ok,kak doakan kjayaan mujahid mudani,jaga hati,be a mujahid muttaqin.Assalamualaikum.

     
  • At 12/09/2007 11:25 PM, Blogger Tautan_Hati said…

    org tak nak suburkan,kita cuba hidupkan,mana tau terbuka pintu hati diorg tu...belajar sek agama,tak semestinya penuh tarbiyah...tak belajar sek agama,tak semestinya tak tahu tarbiyah..org suka pandang rendah kalau tak sek agama.Jahil sgt ke ktorg yang tak sek agama ni?lama dah nak tau ttg pandangan dan jelingan serong org..bila tak sek agama,janggut pjg mana pun org tak pandang,tudung labnuh mana pun org anggap tak sama dgn org sek agama..tak faham betol..

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com