SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
Kemalangan, Emosi & Rasional
Sunday, January 22, 2012

Salam syuhada'


Innalillah wainna ilaihi raji'un.Saya ditimpa musibah. Kemalangan motorsikal 5 kilometer untuk sampai ke rumah. Perjalanan jauh dari Nilai. 21 Januari 2012, mencatat kenangan pahit. Setengah jam sebelum kejaidan kami rehat di Pondok Sungai Durian untuk solat jamak. Asalnya saya dengan kereta. Tapi memandangkan kawan yang membawa motorsikal pulang lagi jauh. Saya ambil motorsikalnya untuk bawa pulang. Jarak sudah dekat lebih kurang setengah jam sampailah ke rumah.

Memandangkan jarak sudah dekat ke rumah, saya tidak memakai kasut serta saruntg tangan. Saya meluncur laju pulang dengan semangat bertemu keluarga. Mungkin mereka terkejut kerana tiba-tiba sampai ke rumah dengan motorsikal. Saya hanya tersenyum dan meluncur laju pulang.

Jalan jem, saya menyelit-nyelit antara kereta. Sehinggalah 500 meter antara cabang Bukit Baka, saya terlihat kelibat motor yang melintas. Saya menempik dalam hati. Ya Allah!!. Kaki cepat menakan brek dan tangan mengacip brek dengan kuat. Namun motor saya tetap merempuh motrosikal terbabit, saya melantun tinggi tiga kaki dan muka saya terembas ke muka jalan. Dada saya bergesel ke tar. Jauh saya antra motor 50 meter.

Terpercik darah keluar dari mulut bagaikan air paip. Mulut terasa kebas, tangan saya diangkat tinggi untuk memberitahu ramai. Saya mengalih ke tepi jalan. Darah dari mulut masih keluar tak henti-henti. Saya meminta tisu tapi darah tetap banyak. Saya membuka zip beg, mengambil shirt putih dan saya masukkan ke mulut. Saya melihat dada saya, jaket tebal yang saya pakai tidak mencederakan dada.

Dari arah jauh saya lihat, isteri YB Kemuning, Ustazah Ila dan isteri YB Machang, Datin. Saya melambai jauh supaya mereka datang. Mangsa yang saya rempuh dilihat terbaring dan meraung kesakitan. Saya membuka topi. Alhamdulillah, kesan calar di muka visor topi menyelamatkan wajah saya dari kecederaan yang teruk. Bibir saya rasa tebal. Saya tak boleh bercakap. Saya meminta isteri YB Pi call kawan saya di belang untuk datang ambil.

Allah mempermudahkan urusan. Tak semena ambulans lalu dan singgah ke tempat kemalangan. Driver ambulan adalah encik Kadir, ayah kepada sahabat ana, Izuan. Dia terus membuka pintu ambulans, dia menghulur katil saya menolak. Terhencut-hencut menaiki ambulans. Terhuyung hayang saya dalam ambulans, Saya tidur atas katil ambulans kerana rasa seperti nak pengsan.

Membuat rawatan kecemasan. Saya menggelupur kesakitan apabila ubat luka disapu ke tempat luka. Saya memandang mangsa yang terlibat dengan saya disebelah. Dia sedang mengerang kesakitan. Katanya pinggang dia terasa begitu sakit. Saya turut simpati.

Selepas rawatan baru saya menghubungi abah. Terkejut abah. Saya mententeramkan tidak ada apa yang berlaku. Abah datang ambil segera dari hospital. Sampai di rumah ummi sudah tunggu. Ummi hanya menggeleng kepala melihat anak lelakinya ini. Sayu wajah ummi saya lihat. Allah maafkan aku.

Saya ceritakan apa yang berlaku. Ummi menyediakan air dan makanan. namun saya tak mampu untuk mengunyah. Bibir sudah tebal kerana bengkak. Disuruh berehat. Namun tidak lena. Mengadam cermin. Saya cuba sengeh. Allah teruknya. Modal saya sudah jatuh, seputung gigi depan saya terserpih. Saya menggeleng kepala. Dalam hati saya berkata, mujur bukan hidung, mata atau pipi. Alhamdulillah. Kemudian saya terlena.

Rasa basah belakang saya. Saya tersedar dari lena yang letih itu. Oh rupanya ummi sedang mengelap badan saya dengan kain tuala. Saya sungguh sebak. Umurku 23 tahun, ummi ku layan seperti umur 3 tahun. Aku hanya pejam mata. Menahan sebak. T-T...

"Kekecewaan, kesedihan, pilu, resah, putus asa, dan segala macam perasaan 'hazan' akan hilang dengan satu perkara, iaitu 'syurga':
Dan mereka (ahli syurga) berkata "Segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan kesedihan dari kami (di dunia). Dan sungguh Tuhan kami benar-benar Maha Pengampun, Maha Mensyukuri." (Al-Fatir:34)"




posted by tok pulai chondong @ 2:57 PM  
1 Comments:
  • At 8/27/2012 11:29 AM, Blogger nurul atikah muhamad said…

    kemalangan kita tak duga dari arah manekan...saya pun turut gementar nak bawa motor di jalan raya...moga Allah selamatkan ketika berada dijaln raya expecially jalan2 di usim..^^

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com