SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
Jalan Jauh Ke Mekah : Ep 2
Wednesday, August 24, 2011

Penat. Hampir 7 jam berada atas kapal terbang. Sampai di Jeddah hati mulai berdebar. Kain ihram sudah dipakai sejak di Oman lagi. Dari atas kapal terbang saya melihat bumi arab yang koko keseluruhannya, tiada pokok-pokok hijau atau titik hijau sekalipun. Padang pasir meliputi bumi quraisy ini.

Sampai di Jeddah hampir malam, kerenah arab sudah dapat dirasai. Dua jam menunggu beg. Akibatnya orang yang sepatutnya menunggu kami telah meninggalkan kami sendirian di "mator" Jeddah.

Kami seperti kebingungan, keluar sahaja dari imigresen, kami terus diserbu arab pembawa teksi, menawarkan khidmat untuk terus membawa kami ke kota Mekah. Di situ saya sudah merasai sesuatu yang tidak kena. Sepatutnya kami tidak perlu melayan teletah arab ini. Tapi bagaikan dipaksa dan kumpulan kami seperti menurut sahaja pemandu teksi itu membawa kami ke Mekah.

Menaiki MPV besar dua biji terus ke Mekah. mengambil masa 1 jam setengah. Jam 11 malam kami sampai di Mekah. Saya mencari-cari Masjidil Haram, tapi masih tak kelihatan. Kami di bawa ke tempat yang dijanjikan. Benarlah, kami dimainkan oleh pemandu teksi. Tiada siapa pun yang berjanji untuk di bawa ke tempat ini. Sepatutnya orang yang menyambut kami ialah syeikh dari Maktab Jaliyat. Tapi ada yang cuba mengambil kesempatan. Akhirnya kami "disembelih hidup-hidup" (bayaran) oleh pemandu teksi.

Tidak berakhir di situ, berlaku satu lagi kekecohan. Wakil syarikat umrah di sini (Mekah) datang dalam keadaan sombong meminta diserahkan passport kepada mereka. Saya mulai naik angin. Saya tidak mahu lagi dipermainkan. Saya membantah sekeras-kerasnya. Entah mengapa secara spontan saya berbahasa arab budu dengan lelaki arab ni. Setelah lama bertikam lidah, saya merampas pasport kepunyaan kami dari arab tersebut.

Lama kemudian saya tinggalkan arab yang berlagak dan naik ke asrama. Jam 1 pagi barulah semuanya berakhir. Tanpa saya sedari saya melakukan satu perkara yang tidak boleh dilakukan dalam ihram, iaitu bertikam lidah dan menimbulkan kekecohan. Astaghfirullah. Mohon ampun pada Tuhan di atas kealpaan ini.

Perasaan sudah mulai rimas, sudah lebih 12 jam berpakaian ihram. Kami belum lagi menunaikan ibadah umrah dengan sempurna. Kami berpakat untuk menunaikan tawaf dan sa'ie selepas subuh. Ikutkan perasaan saya ingin terus ke masjidil haram, rumah impian sejak kecil lagi. Entah bagaimana rupanya adakah sama seperti yang sering dibayangkan.

Jam 4 pagi kami bergegas turun dari asrama. Saya sangka kami berjalan sahaja ke masjidil haram. Tetapi ketua kami, akh Danial mahu mengambil ujrah untuk ke masjidil haram. Satu van penuh dengan kami semua. Dalam kenderaan perasaan mulai sayu. Ucapan talbiah bersilih ganti antara kami. Allah sahaja yang tahu, hajat besar ini akhirnya sudah sampai kepada kenyataan.

Van betul-betul berhenti di hadapan masjidil haram (kemudian saya kenalinya sebagai bab Abdul Aziz). Sebaik sahaja saya melangkah turun dari van, azan subuh berkumandang. Ya Allah, suara azan itulah yang sering didengari sejak kecil lagi di radio dan televisyen.

Bangunan besar tersergam indah di hapan mata saya. Akhirnya ego saya jatuh dihadapan pintu Malik Abdul Aziz. Benarlah Allah Maha Hebat, membawa saya jauh ke daerah mulia ini sedang saya masih dihimpit kekeliruan dosa. Ombak di dada beralun kencang, membawa kepada panas tubir mata. Ah, akhirnya ia gugur di dataran haram itu. Allah, saya sungguh lemah.

Impian dan hajat besar tercapai. Seolah-olah hidup saya sudah cukup dengan anugerah ini. Susah untuk menggapai impian besar ini. Seingat saya, tiga tahun lalu saya telah bertungkus lumus untuk ke sini. Tiga tahun lalu saya pernah diherdik, ditipu dan difitnah kerana impian besar ini. Dan hari ini ia berada di hadapan saya. Bagaimana syukur tak dapat saya gambarkan dan tak mampu untuk saya luahkan. Alhamdulillah haza min fadhli rabbi.

Masuk ke lorong itu, dari jauh sudah kelihatan ka'bah hitam. Saya menarik lengan sahabat saya, Hakim untuk terus ke hadapan ka'bah, biar jelas di hadapan mata bangunan hitam ini. Alhamdulillah, Allah permudahkan untuk sampai betul-betul di depan ka'bah di saat kesesakan orang ramai.

Subuh di situ sungguh damai. Tak pernah perasaan damai seperti ini saya rasakan. Bacaan beralun dari Imam subuh mengocak kalbu dengan pelbagai perasaan.

Seusai subuh, 'bagaikan rusa masuk kampung', melihat-lihat dan tercari-cari lampu hijau yang dimaksudkan sebagai tempat permulaan tawaf. Dari jauh saya lihat lampu hijau tersebut. Saya berjalan ke arah lampu hijau tersebut. Berpaling ke kiri, sayup-sayup melihat bucu hajarul aswad. Tergagap-gagap mengangkat tangan ke arah hajarul aswad sebagai isyarat permulaan. Bismillah, Allahuakbar, saya memulakan perjalanan tawaf saya dalam keadaan bersesak.

Sesusai tujuh pusingan, tak terasa letih. Saya tercari-cari pula maqam nabi Ibrahim. Saya sempat mengintai dari sis cermin tapak kaki nabi Ibrahim yang dimaksudkan. Dibelakang maqam ini disunatkan untuk solat dua rakaat.

Bagaikan sudah biasa, saya keluar mencari tempat untuk memulakan sa'ie. Dari Safa ke Marwah sebanyak tujuh pusingan. Bayangan saya silap sekali. Sya sangka bukit safa adalah berbatu-bata dan dipenuhi habuk pasir. Tapi itu adalah silap. Bukit safa tak nampak seperti bukit kerana sudah dilindungi batu marmar, dan baki bukit yang tinggal sudah dipasang cermin.

Jarak Safa ke Marwah juga jauh. Berjalan-jalan, kemudian berlari-lari anak, kemudian berjalan balik. Semuanya mengambil ruh Siti Hajar dan sunnah yang diajar oleh nabi Muhammad S.A.W. tidak lebih daripada itu.

Lelah. Setelah semuanya selesai. Sujud syukur. Allah kurniakan nikmat ibadah yang tak terhingga ini. Bertahallul, menggunting rambut sekadarnya. Longlai. Saya membawa tubuh keluar dari Marwah.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.







Labels:

posted by tok pulai chondong @ 11:46 PM  
1 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com