SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
Pulang Dari Pelarian
Monday, December 15, 2008


Salam syuhada',

Saya pulang dari Kuala Lumpur dengan seribu cerita dan pengalaman. Petang semalam saya melepaskan nafas lega kerana selamat menjejak kaki ke tanah air tercinta, bumi Serambi Mekah, Darul Naim. Walau hanya dua hari di sana namun sememangnya saya tidak betah duduk dalam keadaan suasana itu. Sejak saya sampai, perasaan tidak senang hati bergelodak. Sememangnya saya sudah bersedia untuk menghadapi situasi tidak selesa ini. Kenapa jadi begini?
Saya mulakan cerita sewaktu saya jejakkan langkah ke sana. Alhamdulillah saya dapat merasai menginap hotel lima bintang, tempat tidur yang selesa, dan cafe yang mewah. Saya tidak meminta untuk rasa begini, tapi saya menerimanya dengan rasa kesyukuran. Pengisian pada mulanya agak menarik, kerana pengisian ini diselia oleh pasukan training motivation from KL. Ada yang bertitle Doktor PHd. Pelbagai permainan yang di bawa yang mungkin saya dapat aplikasikannya program untuk pimpinan di sekolah. Apapun hari pertama saya adalah sungguh bahagia.Tapi pada sebelah malamnya saya sudah rasa cuak, kerana pengisian ini akan diambil oleh orang syarikat bukan lagi team training tadi. Saya berasa cuak kerana perkara yang saya benci akan terpaksa saya tadahkan telinga untuk mendengarnya. Bermula pengisian dengan seorang ustaz entah dari mana, dan lepasan mana. Tajuknya agak menarik, makna ibadah, prinsip perniagaan Islam tapi pengisiannya sungguh hampeh. Saya seolah-olah sedang mendengar ceramah dari orang yang bukan ahlinya. Menggunakan ayat Al-Quran dan hadis dengan sewenang-wenangnya. Kadang-kadang menggunakan hadis palsu ditambah dengan penghuraian ulama (entah ulama' dari mana) untuk mengukuhkan hujahnya tentang perniagaan ini. Saya mula mual, geram rasanya ingin bangun bertanya soalan, tapi saya malu kerana saya adalah yang paling muda pesertanya. Saya mengambil keputusan untuk menulikan telinga mendengar ceramah daripada ustaz entah dari mana ni. Akhirnya ceramah ustaz ni selesai, tapi pengisian selepas itu ialah "pelan pemasaran". Ah, saya perlu mengecualikan diri mendengar ceramah seterusnya ini, kerana saya bukan orangnya untuk menyertai perniagaan ini. Saya hanyalah wakil, ataupun ganti kepada sahabat yang sepatutnya hadir. Datang sekadar ingin mencukupkan syarat. Saya ambil keputusan untuk pulang ke bilik, dengan alasan sakit kepala. Selesai! Tapi sya perlu fikir untuk hari esok......


Esoknya, saya sudah fikir masak-masak bahawa saya perlu pulang segera, dengan alasan ada panggilan kecemasan. Saya dapat idea dengan meninggalkan memo di kaunter, kemudian terus melarikan diri melalui tangga bukan lif. Supaya tak terserempak dengan kakitangan syarikat ini. Tapi satu yang menjadi tanda tanya saya, ke arah mana saya akan pergi. Seumur hidup saya, tak pernah datang ke sini, tambahan berseeorang lagi. Saya bulatkan tekad, bahawa walau apa rintangan aku perlu sampai ke rumah, bukan lagi berada di KL. Pertama yang saya buat ialah menghubungi rakan-rakan yang tinggal di sekitar KL, sayang semuanya tak dapat membantu. Kemudian saya jumpa stesen KL monorail, seumur hidup saya tak pernah naik "menatang" ni. Saya kata saya nak peta, dia bagi peta, saya tanya mana LRT untuk ke hentian Putra, dia hanya tunjuk tangan ke arah hilir. Saya buat-buat tahu walaupun tak tahu. Peta di tangan langsung tak membantu perjalanan saya. Saya kembara sendirian, dengan bantuan keluarga di rumah yang saya hubungi, saya beranikan diri melangkah di pagi hari itu menuju ke destinasi yang tak pasti. Tapi saya gagahkan derap langkah saya. Alhamdulillah, setelah hampir 5 orang saya tanya, barulah saya jumpa destinasi yang ingin dituju.


Sebelum itu saya berkebetulan bertemu dengan hamba Allah dari Iran, dia bertanya kepada saya lebih kurang begini:

"How can i go to twin tower?". Maksudnya dia tanya aku bagaimana nak gi ke menara berkembar petronas. Aku pun jawab la :

Oh, sorry, i'm also new in this way, it first I'm here. I'm from Kelantan , the state in Malaysia, so i don't has any exprience in KL. Lebih kurang begitulah aku jawab, punyalah broken English, ah biarkan!. Tapi apa yang menambah semangat saya apabila dia puji saya:

"You lonely? O, it's good for travel without boyfriend, because it make different when you lonely.

Aku jawab : yeah, I'm a lone ranger, thank you. Kemudian aku bagi cadangan supaya suruh naik KL monorail untuk ke menara Petronas tu. Walau aku tak tahu, tapi aku menyombong diri memberitahu.

Selesai!!! di Plaza Tol, aku dapat panggilan dari orang syarikat tuh. Aku cakap ada panggilan kecemasan di rumah, jadi sebab tu la aku pulang awal. Kemudian dia nasihat katku: Teruskan Perjuangan Kita. Aku jawab dalam hati : weks!!!!

Labels:

posted by tok pulai chondong @ 9:56 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com