SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
Kepimpinan itu Perlu Mencintai Dan Dicintai
Monday, November 08, 2010
Salam Syuhada'

Tulisan ini khas untuk abang long, abang Ngah dan abang-abang yang lain yang baru merajui tampuk kepimpinan,

Sesungguhnya kepimpinan yang cemerlang apabila ahlinya mencintai kepimpinan itu. Seharusnya kepimpinan itu perlu berusaha agar dicintai oleh ahli-ahlinya. Tanpa bersikap buruk sangka marilah sama-sama kita muhasabah untuk mencintai dan dicintai.

Seorang yang memimpin perlu terus mengetahui permasalahan ahlinya sebelum meneruskan agenda organisasi. Pemimpin yang gagal memahami tabiat atau sikap ahli memungkinkan kepimpinan itu diterajui tanpa sokongan dan kehendak ahli.

Ahli itu akan menyayangi kepimpinan apabila kepimpinan mendahului rasa sayang dan cinta kepada ahli-ahlinya. Kuasa dan pengaruh kepimpinan itu tidak berguna sama sekali jika ia gagal menarik kesetiaan dan kasih sayang ahli-ahli.

Melihat kepimpinan Rasulullah adalah perkara utama yang perlu diteladani para pimpinan. Rasulullah menangis mengingatkan ummatnya, bukti bahawa Rasulullah contoh kepimpinan yang mencintai. Rasulullah bersifat lembut dengan para sahabat tatkala sahabat melakukan kesilapan dan kekhilafan.Air mata Rasulullah terhadap ummatnya perlu ditel
adani oleh pimpinan sekarang. Kepimpinan perlu ada sifat ihsan dan simpati terhadap ahli-ahli. Ramai dikalangan ahli yang kesempitan hidup perlu didekati dan didatangi. Bukan membiarkan mereka dalam kesusahan. Langkah menyelesaikan masalah ahli perlu disegerakan bukan dibiarkan ia tertangguh.

Kepimpinan Tok Guru Nik Aziz contoh kepimpinan yang bersifat mencintai. Pengorbanan Tuan Guru untuk rakyatnya perlu diaplikasi oleh kepimpinan sekarang. Tok Guru tidak bersikap skema dengan tugasannya tapi bersifat fleksibel bila mengurus kepimpinan dan rakyatnya. Kepimpinan Tok Guru hingga sekarang masih gagal atau tiada pengganti yang seta
ra dengannya.
Jangan terbeban dengan tugasan memimpin, bergembiralah dalam memimpin sebuah organisasi besar ini. Bermuamalah dengan ceria dan bahagia. Berlapang dadalah dengan kritikan dan teguran ahli. Ahli yang banyak bercakap perlu diberikan banyak tunjuk ajar dan kefahaman. Jangan bersikap mempertahankan diri jika ditegur, bersikaplah menerima teguran dan menganalisisnya dengan baik.

Agenda mentarbiyyah dan dakwah adalah agenda besar yang perlu dokongan bersama. Kepimpinan kuat bila ahli itu kuat. Kekuatan ahli tergantung kebijaksanaan kepimpinan memobilasikan ahli dengan baik.

Saya mencintai kalian dan moga kalian dicintai sepenuhnya oleh ahli-ahli yang lain. Barakallah. Siiru 'ala barkatillah.


Labels: , ,

posted by tok pulai chondong @ 12:56 PM  
1 Comments:
  • At 11/14/2010 3:58 PM, Anonymous Ibnu_ibrahim said…

    Subhanallah.. perkongsian yang amat berguna..

    Moga Allah memberikan kita seribu satu kekuatan untuk terus berjuang..

    dan SYAHID... di jalannya...

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com