SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
Jalan Jauh Ke Mekah : Ep 1
Saturday, August 20, 2011

Salam syuhada'

Lewat sungguh catatan saya ini. 10 hari setelah pulang dari tanah suci. Ikutkan hati segan ingin menulis. Tapi ada seorang sahabat mahu benar catatan saya di tanah suci ditulis menjadi tatapan teman-teman. Biarlah teman, saya coretkan sebahagian dari catatan kecil di tanah suci.

Dua minggu sebelum ke tanah suci. Saya putuskan untuk batalkan sahaja niat saya. Sudah puas saya ke sana ke mari mencari tajaan untuk berkursus di tanah suci. Saya hanya dapat Rm 300 daripada RM 5000 yang diperlukan. Ke pejabat tok guru saya naik, ke bilik exco negeri saya jajah, ke pejabat-pejabat kerajaan saya daki, tapi kesemuanya tidak memberi respon yang baik. Sebulan saya melakukan benda yang pelik ini. Semata-mata untuk bekursus sebulan di Mekah.

Sedang pihak penganjur bagai megharapkan saya untuk terus pergi ke sana. Katanya tiket untuk saya telah ditempah. Saya kata saya tidak mampu. Tapi pihak penganjur tegas untuk saya cari sumber kewangan agar saya biar benar jadi pergi ke mekah. Hah, saya sungguh capek dengan keadaan ini.

Saya pulang mengadu kepada ummi. Perkara yang tak akan sanggup saya lakukan. Ummi sedia memberi wang seribu untuk saya ke sana. Saya segan untuk memberitahu bahawa wang seribu juga masih belum cukup untuk menampung jumlah untuk ke sana. Akhirnya saya tekad biarlah hajat untuk ke Mekah saya batalkan sahaja.

Tapi Allah sungguh Maha Mengasihani, saat saya kesempitan, pihak penganjur menelefon saya dan bersetuju untuk menampung seribu lagi untuk saya ke Mekah. Tapi itu masih belum cukup untuk saya ke sana. Saya memberitahu batalkan sahaja penyertaan saya. Namun ia tetap dibantah pihak penganjur.

Keesokannya saya dimaklumkan oleh pembantu Exco Belia bahawa permohonan saya sudah diluluskan sebanyak seribu. Allah, hati saya menangis mengenangkan pemberian Tuhan ini. Tapi seribu ini juga masih belum cukup untuk saya ke sana.

Sehinggalah pada akhirnya salah seorang peserta program daurah menghubungi saya dan sudi memberikan saya sebanyak seribu lagi. Ah, ketika itulah baru saya tersedar, Allah sedang bercakap dengan saya. Bahawa kamu adalah bakal tetamu Allah di tanah suci. Allah, dalam khayalan itu saya alpa untuk terus bersujud syukur.

Beberapa hari sahaja saya akan berlepas ke Mekah. Pada hakikatnya sekeping ringgit sebagai duit poket pun tiada di tangan saya. Alhamdulillah, ramai tangan pemurah yang mengetahui saya hendak ke Mekah memberi kiriman wang. Saya masih ingat seorang tukang kebun sekolah membelek duit seringgit-seringgit di poket kusamnya untuk diberikan kepada saya. Saya segan dan menolaknya. Dia berkeras, katanya biarlah duitnya sampai ke tanah suci, dengan harapan beliau juga akan sampai. Saya menerima dengan sebak. Betapa mulia hati pak cik ini, tulus hatinya walau sekecil wang.

Tiada majlis doa selamat, saya pergi ke tanah suci seadanya sebagai penuntut ilmu. Mie dan abah menghantar saya ke lapangan terbang. Pertama kali berjauhan, saya memeluk erat umie dan abah, saya tidak mahu mati di tanah suci dalam keadaan belum meminta maaf.

Melangkah masuk ke dalam pesawat, terdetik di hati, tiada sebarang persediaan ilmu pun untuk saya ke sana, tiada sebarang hafalan doa pun untuk saya beribadah di sana. Ya Allah, hati saya pada hakikatnya belum bersedia sepenuhnya untuk mejadi tetamu Allah.

Benarkah Allah menerima saya sepenuhnya sebagai tetamunya? ............



Labels:

posted by tok pulai chondong @ 8:12 PM  
1 Comments:
  • At 8/21/2011 10:52 AM, Blogger conanaurora said…

    Allah telah buktikan kekuasaanNya. tiada yg mustahil bagiNya. bersyukurlah atas nikmat dan kurniaNya. tahniah akh, kerana masih dalam pandangan dan redhaNya...

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com