SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
Pandangan Hati
Monday, July 26, 2010

Saya sebelum ini kurang mengenal Dr Najib Abdullah, sekadar maklum bahawa beliau adalah Ketua Program kami. Semalam saya diberi ruang untuk mendengar kuliah maghrib yang disampaikan oleh beliau bersempena dengan Kursus Penyembelihan Halal.

Pertama kali saya mendengar Dr Najib berkuliah, hati saya sungguh terasa. Setiap bait dan lafaz yang diucapkannya sungguh membawa makna. Hati saya seperti dirobek dengan kata-kata bermadah beliau.

Bicara beliau terhadap mahasiswa menyeru supaya menghayati erti takwa sepanjang bergelar penuntut ilmu memang mengesankan saya.

Hadis tentang hala dan haram dikupasnya dengan begitu teliti dan mengaitkannya pula dengan kehidupan mahasiswa.Betapa sepanjang proses pengajian kita, pernahkah kita persoalkan tentang keberkatan ilmu yang kita perolehi. Bagaimana ilmu itu kita dapat? Adakah dengan cara yang betul atau ada sesuatu yang menyebabkan hati kita tidak enak untuk menerimanya.

Sebiji buku yang kita gunakan untuk belajar, adakah ia diredhai oleh Allah? Sebagai contoh kita sewenang-wenangnya mefotokopi kitab yang kita pelajari sedangkan, kitab yang asal masih ada dijual. Adakah siswa-siswi sedar sepanjang pengajian, kita telah banyak mengambil hak orang lain?

Soal ilmu berkaitan dengan soal akhlak. Sebab itu berbeza orang berilmu dengan orang bermaklumat. Orang yang bermaklumat boleh bercakap tentang ilmu sekadar teori sahaja tapi gagal semasa amali.

Tetapi orang yang berilmu berjaya dari kedua-dua sudut kerana mempunyai petua. Petua itu diperoleh melalui panduan sang guru, sebab itulah betapa pentingnya hubungan guru dan murid dalam membentuk dunia keilmuan yang sebenar. Rentetan itulah akhlak menjadi pendorong utama dalam pembentukan ilmu dan keperibadian yang unggul.

Dan diakhir kalam Dr Najib beliau menyebut "Buah ilmu itu lahir daripada taa'bbud kepada Allah".

Tatkala saya mendengar kalimah itu, hati saya mulai menangis, bukti bahawa segala-galanya bermula dari Iman. Jika rosak Imannya maka kualiti ilmunya pasti berkurang dan tak ternilai pada pandangan manusia lebih-lebih lagi pada pandangan Allah.

Labels:

posted by tok pulai chondong @ 3:27 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com