SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
ISU PENEMPATAN MAHASISWI - 5 Usul segera
Saturday, April 24, 2010

Salam kebajikan,

Lebih seribu mahasiswi hilang tempat penginapan untuk semester hadapan. Hal ini menyebabkan kekecohan dan kelam kabut kepada mahasiswi untuk mencari tempat penginapan baru. Tambahan lagi bercampur aduk dengan final exam yang sedang berjalan sekarang.

Semalam jawapan daripada pihak pengurusan asrama supaya mencari sendiri rumah sewa adalah jawapan yang tidak bertanggungjawab. Sedangkan tempoh yang diberikan untuk pengosongan asrama adalah sehingga 9 Mei ini dan tarikh akhir final exam adalah 7 Mei ini. Jika ditanya kepada pegawai universiti untuk berfikir pun mereka tak kan sempat melaksanakan 2 kerja dalam satu masa, satu masa untuk fokus kepada exam, dan dalam masa yang sama sibuk mencari rumah kosong untuk menyewa.

Semalam juga, pihak ejen rumah sewa mula mengambil kesempatan menaikkan harga rumah sewa sehingga mencapai harga ribuan ringgit. Harga yang tidak masuk akal ini telah menyebabkan ramai mahasiswi mencari-cari rumah yang termurah dan ada jua yang sudah sanggup membayar deposit walau sedar harga sewa yang tinggi itu.

Jika saya ditanya siapakah yang lebih berkebajikan antara pengurus asrama pekerja kilang dengan pengurus asrama universiti. Saya ingin katakan pengurus asrama kilang lebih terurus dan berkebajikan berbanding pengurus asrama universiti. Dan pekerja kilang lebih bernasib baik berbanding mahasiswi universiti.

Bersama dengan ini saya bawakan 5 usul segera untuk dilaksanakan pihak pengurusan.

1- Pihak pengurusan asrama hendaklah mengadakan taklimat khas kepada mangsa yang terlibat. Bagi panduan jelas apa yang sepatutnya mereka lakukan selepas mereka sewenang-wenangnya dihambat keluar.

2- Panjangkan tempoh pengosongan asrama sehingga penghujung bulan Jun. Terutamanya kepada pelajar yang akan tinggal dalam masa cuti (short sem). Kerana fatrah exam ini tidak memungkinkan mereka dapat mencari rumah sewa untuk tinggal semasa short sem nanti.

3- Sediakan wakil atau penyelia menguruskan penempatan asrama. Kerana mangsa adalah kaum muslimat dan kesukaran untuk bermuamalat bersama masyarakat awam di sini perlu ditimbangkan. Semalam sahaja seorang cina botak sebagai ejen asrama menaikkan harga sewa rumah berlipat kali ganda. Sebulan sebelum itu pelajar USIM juga menjadi mangsa cina botak ini, apabila selepas sebulan menyewa baru semalam air disalurkan.


4- Beritahu kawasan black area untuk disewa. Kerana di sini popular dengan pekerja asing dari Nepal, Indonesia dan Bangladesh. Di sekitar Sutera Indah juga tersohor dengan pusat hiburan dan rumah urut sekeliling Sutera Indah. Kerana semalam ada pihak yang menawarkan rumah kedai untuk disewa oleh muslimah. Rumah kedai itu di belakangnya adalah asrama pekerja kilang warga asing, manakala dibawahnya adalah bengkel servis bas Sidik Canopy. Bimbang sekali jika mereka menyewa di sana keselamatan yg tak terjamin serta kedudukan yang tidak sesuai.


5- Tetapkan harga semasa rumah sewa. Kerana masa inilah, pihak ejen rumah sewa menaikkan harga rumah setinggi mungkin. Terbaru ada yang meletakkan harga sehingga RM1500 sebulan di Desa Anggerik. Harga munasabah perlu diletakkan berdasarkan ekonomi mahasiswa bukan berdasarkan harga awam.


Saya pohon dengan sesungguhnya agar pihak bertanggungjawab ambil cakna tentang kebajikan mahasiswi seramai seribu lebih ini. Saya menyampaikan cadangan kerana saya melihat kedudukan pelajar universiti harus dilayan lebih baik berbanding pekerja kilang Nepal atau buruh binaan asing. Kerana saya lihat mereka diurus tepat peninggalan dengan baik, setara dengan kedudukan mereka sebagai pekerja kilang. Kami adalah mahasiswa terpelajar yang perlu diberi layanan yang sebaiknya, bukana layanan angkuh pegawai universiti dengan mudah menghambat lebih seribu mahasiswa dalam masa teringkas dan terpantas ini.


Orang kata universiti ini populardengan perkara-perkara pelik. pohon pertimbangan seadilnya. Atas dasar ukhuwwah Islamiah atau kalau tidak pun atas dasar kemanusiaan yang sedia ada pada semua insan yang punyai akal berfikir dan hati yang menimbang.


Salam kebajikan, dari mahasiswa untuk mahasiswa.


Labels:

posted by tok pulai chondong @ 10:48 AM  
8 Comments:
  • At 4/24/2010 12:02 PM, Blogger farid_faqir ilallah said…

    salam ziarah...

    tiada perkataan lain dengan setiap cadangan yg dikeluarkn melainkan 'setuju' sahaja..

    begitu melindungi kebajikan, terutama kebajikan mahasiswi... :)

    ana nampak satu je lagi, calon YDP untuk penggal seterusnya..

    sabar dan berdoalah ya akhi!!!

     
  • At 4/24/2010 1:53 PM, Blogger Mohd Hazimin Harun said…

    Salam,
    terima kasih Syihan.ana cuba kemukakan satu persatu perkataan dalam usul enta kpd pihak pengurusan dalam pertemuan dgn mereka nanti.


    -Farid,kenapa bagi hint awal sgt.xsuprise..
    tapi nk buat mcm mna,dia sudah berpencak awal...insyaAllah...

     
  • At 4/24/2010 5:48 PM, Blogger JundullahOsman said…

    Seriusly
    baru terbaca berita pasal ni.
    MPP memang kene bertindak cepat.
    risau berlaku perkara yang tidak disenangi terjadi kepada mahasiswi kita.
    kenapa pentadbiran kita semakin teruk dan "kejam" dalam membuat keputusan,
    MPP, harap dapat bertindak cepat. ramai yang duk menunggu mengambil kesempatan

     
  • At 4/24/2010 8:32 PM, Anonymous razi_nu said…

    good writeup bro...

    Dari dulu bila ada isu pasal kebajikan pelajar ramai bertempik di mana rasa tanggungjawab dan pertimbangan kemanusiaan dari pihak universiti...

    ramai juga meneriakkan MPP kena bertindak cepat...

    tapi hasilnya pelajar yang teraniaya menanggung kesengsaraan bersendirian...

    MPP yang di undi entah ke mana, Pentadbiran universiti yang di war-warkan lebih Islamik dari ipta pun senyap macam tu je...

    tak pe, gelombang pembaharuan pelajar yang benar2 memperjuangkan kebajikan pelajar pasti akan muncul di USIM 1 masa nanti seperti mana yang berlaku di ipta lain yang mana gelombang pembaharuan itu terhasil daripada penganiayaan pihak universiti sendiri...

    salam pembaharuan bro...

     
  • At 4/24/2010 10:43 PM, Anonymous Anonymous said…

    Salam. Alhamdulillah. Entry enta kali ini sgt2 bertepatan dgn apa yg mahasiswi USIM rasakan sekarang. Dimanakah slogan yg selalu dicanangkan merata? 'bergembira bersama USIM'?
    Pihak atasan seolah2 tidak memikirkan kemaslahatan para pelajarnya sendiri. Pihak universiti mahukan yg terbaik dr pelajar, dari segi keputusan peperiksaan dan juga sumbngn terhdp universiti, ttp apa yg mereka mahukn tidak seperti apa yg mereka taburkan. Moga pihak atasan lebih memahami apakah erti tanggungjwb yg sebenarnya. Tanggungjwb adalah amanah. Dan sudah semestinya, setiap amanah akan disoal di akhirat kelak. Moga Allah mempermudahkan urusan kami semua. Dan terima kasih kpd saudara atas entry yg SGT2 dan begitu bertepatan dgn keadaan mahasiswi USIM sekrg. Moga usul2 yg dicadangkan diterima. InsyaAllah.

     
  • At 4/25/2010 12:21 AM, Anonymous hasnuri said…

    salam... kepada pelajar USIM yang terlibat dengan masalah penempatan ni.... harap bersabar... tumpukan pada exam dahulu... pasal penginapan tu fikir lepas nie... ni lah adat berjuang... ada masa kita senang n ada masa kita susah... tapi ingat, Allah sentiasa bersama kita... walaupun ana ni bukan berada dalam situasi antum semua tapi hal ini sudah menjadi kebiasaan bagi orang yang sedang berjuang. yang penting skali kita jangan mudah putus asa. setiap permasalahan mesti ada cara penyelesaiannya... satu lagi, diharap pihak MPP perlulah memainkan peranan yang penting dalam hal seperti ini.. ingat!!! tanggungjawab n amanah yang telah diberikan oleh kawan-kawan kita. setiap perkara yang berlaku semuanya berada dibahu kalian. kerana kalian adalah orang tengah antara pelajar n pihak atasan. ingat, jawatan yang disandang tu bukan semata-mata untuk mencari publisiti murahan tapi untuk membantu sesama antum. untuk kesejahteraan bersama. tambah2 lagi bila berlaku hal seperti ini. tunjukkan bakat anda yang telah dianugerahkan oleh allah tuk tegakkan keadilan. jangan hanya pandang sebelah mata. allah maha berkuasa. dia tahu apa yang kita buat. so, kepada semua pelajar USIM yang terlibat dalam hal ini, ana harap antum semua sabar n berpadu tenaga tuk selesaikan masalah ini. islam ajar kita supaya berjemaah. jadi, bincanglah n selesailah masalah ini dengan berbincang. (bil hikmah). muhasabah diri kita semua knape masalah seperti ini blh berlaku???? "la takhof wala tahzan, innaLLaha ma'ana"

     
  • At 4/25/2010 4:31 PM, Blogger Si Pengemis Iman said…

    salam..
    mmg kene tumpu pd exam..
    tp kami ni mgsa keadaan..
    kami dsuruh wat rayuan tp ada jaminan ke utk dpt asrama 2?
    kalu kami x cari umah skrg,pas exm nnt lg la susah nak cri..
    mohon pihak spatutnye segera btindak..
    mne nak cri uma sewa utk 2000 plaja????

     
  • At 5/01/2010 2:24 PM, Blogger yuyu said…

    Salam
    ana juga salah seorang siswi yg x ada umah untuk di sewa...mmg susah sgt2 cari umah..pham2 je la Nilai ni cm mna...tiap kali mngadu kat mak mesti mak yang mnagis dlu coz risau anak gadis nya x ad umah untuk tinggal padahal just 1 sem saja lagi...wahai pihak yg bertanggungjawab, jika kalin berada di tempat mak ana, sanggup kah kalian melihat anak kalian berada dalam keadaan mcm ini di kala sibuk memikir kn exam yg tgh bjalan...berfikir dan letak lah diri kalian dalam situasi kami...kami tidak meminta seguni belas kasihan tapi cukup lah sekadar secebis belas ihsan dari kalian...

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com