SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
"Musuh Allah Yang BerPHDkan Syariah"
Saturday, June 26, 2010

Salam syuhada',

Aqidah Perjuangan Islam merupakan topik asas apabila berbicara soal mahu berjuang di medan dakwah Islami. Amal Islami tanpa aqidah perjuangan bakal merosakkan amal Islami itu sendiri. Seseorang yang mantap aqidah perjuangannya tidak akan keluar dari garisan perjuangan.

Sebab itulah modul utama yang perlu diajar kepada kader dakwah ialah Aqidah Perjuangan. Kerana ia adalah batu asas untuk masuk berjuang dalam medan ini.

Ulama' yang hebat bila luntur aqidah perjuangannya akan terperosok hina di mata masyarakat. Sejarah UMNO menjadi hina apabila parti itu tiada aqidah perjuangan. Buktinya apabila parti ini menerima hasil loteri kebajikan pada awal kemerdekaan dahulu. Tuntas, sekumpulan ulama' UMNO keluar dari parti ini kerana mempertahankan aqidah perjuangan mereka.

Pulang dari syarahan Prof Dr Abu Hassan Hasbullah di KUIS tadi dengan semangat ingin menjadi 'orang baru'. Orang baru yang bersifat reformist, revivalist, dan penjelajahan.

Tapi bila mendapat khabar ini hancur luluh perasaan saya. Berita 40 orang ulama masuk UMNO adalah musibah buat diri saya. Kerana mereka adalah orang muda yang beridea segar, penggerak pembaharuan, pencinta sunnah dan golongan intelektual muda yang seringkali saya baca tulisannya.

Ia adalah konflik kepada diri saya. Ini adalah musibah. Bakal menjadi fitnah kepada ilmu yang mereka bawa itu sendiri. Kerana gagasan ilmu ya
ng mereka bawa sebelum ini adalah segar di mata masyarakat.

Saya akui saya orang yang bersikap positif dengan pandangan mereka perihal pemurnian ilmu Islam itu sendiri.

Tapi tatkala mereka menyentuh prinsip perjuangan yang sedang saya lalui, saya seperti ingin menyergah mereka. Mereka ini sedang melawan arus kebenaran secara terang-terangan di hadapan masyarakat yang begitu menghormati mereka.


Mereka sedang mencarik-carikkan kepingan ijazah syariah yang mereka perolehi. Dakwat tesis PHD mereka sudah mula berbau busuk. Harum wangi Madinah di jubah mereka nampaknya semakin pudar.

Ini adalah fitnah besar terhadap Islam. Kalian golongan berilmu. Golongan mengerti. Berpengaruh kepada masyarakat. Ini strategi jahat. Yang melemahkan Islam. Membunuh harapan ramai.


Saya bimbang sekali, fitnah yang tidur bakal bangun kembali dan kalian menjadi mangsanya.

Ini adalaha catatan sayang dan rindu kepada kalian. Tatkala itu saya teringat kepada pesan seorang sahabat sebelum berlepas ke luar negara, :

"Perangi aku jika aku berada di medan yang bertentangan denga
nmu, Aku bersyukur jika kamu memerangi ku supaya aku kembali semula ke medan kebenaran. Dan aku juga akan memerangimu jika kamu juga terpesong ke medan yang bertentangan."

Malam ini adalah malam air mata meratapi pemergian kalian ke medan yang bertentangan ini. Sedikitpun kalian tidak boleh menggunakan dakwah atau ilmu kalian untuk menjustifikasikan ia sebagai benar.

Saya selitkan status di FB Ustaz Hasrizal sebagai muhasabah bersama :
Yusuf terpenjara akibat fitnah, usaha untuk keluar dgn 'bantuan Raja' tidak diperkenankan Allah [12:42]. Yusuf tidak layak dilepaskan dgn belas ihsan. Sbg mangsa fitnah, baginda mesti dibela dgn keadilan. Mampukah masuk UMNO meraih belas ihsan UMNO untuk terhindar daripada fitnah Wahhabi - JI yang difitnahkan itu? Deklarasi iman ialah 'penjara itu lebih kusukai berbanding apa yg mereka serukan aku kepadanya' [12:33]

Labels: , ,

posted by tok pulai chondong @ 2:12 AM  
8 Comments:
  • At 6/26/2010 8:53 AM, Blogger khairi.ibrahim said…

    umno kafir ke?masuk umno kira penghinaan terhadap islam?

     
  • At 6/26/2010 11:44 AM, Blogger tok pulai chondong said…

    hukum kafir tak kafir sudah lama berpuluh tahun kita tinggalkan..tak usah disebut......

    jika dikatakan menghina ISlam, memang banyak bukti UMNO menghina Islam....

    Soalnya, rakyat di bawah kezaliman pemerintah sejak zaman berzaman....

    fitnah pemerintah sudah sebati pada rakyat..

    belum kering air mata darah rakyat yg dizalimi pemerintah..

    apa mungkin kita sanggup disaat kezailman ini meyokong mereka.

    ini fitnah besar trhadap Islam

     
  • At 6/27/2010 5:32 PM, Anonymous utk ustak koya sedak said…

    ehh awe.. mno lebih penting 'keahlian ko or pakoh parti time ngundi???? berat mena demo wi..musuh Allah nah...baso ustak koya sedak..hahaha.. bia lah dia nok masuk umno ko gapo...fikrah masing2..

     
  • At 6/27/2010 5:32 PM, Anonymous utk ustak koya sedak said…

    ehh awe.. mno lebih penting 'keahlian ko or pakoh parti time ngundi???? berat mena demo wi..musuh Allah nah...baso ustak koya sedak..hahaha.. bia lah dia nok masuk umno ko gapo...fikrah masing2..

     
  • At 6/27/2010 8:21 PM, Blogger tok pulai chondong said…

    subhanallah,an tak pernah kata ana ustaz, tapi awak cerca ana ustaz koya... amin...

    dalil mana pulak kata berjuang ni masa ngundi jah..berat demo mikir..taksub pilihanraya la pulak..

    ana takkan biar oreng yg bergama dn berpengaruh masuk UMNO..parti fitnah dan memuncak kezalimannya..

    ana sayang mereka itu dan tak nak biarkan ilmu yg mereka ada yg menjadi fitnah kepada msrkat..

    masuklah UMNO, tapi buang title org agama dan ulama itu...

    kalau mahu komen letak nama, sbb barulah org kata mausia beradab.

    jgn takut kalau nk nyatakan kebenaran

     
  • At 8/01/2010 11:29 PM, Anonymous cammarad said…

    Assalamualaikum wbt...

    Tajuk artikel ko tuh rasenye tak berapa kene ngan tempat...Ko buktikan dalil mana dan ayat mana PHD syariah adalah musuh Allah.setiap muslim adalah sama disisi Allah yg membezakan hanya iman dan takwa.Bukan PAS atau UMNO.Itu hanya dunia politik untuk kelangsungan survival hidup empunya diri.

    Baru ader sedikit ilmu agama jangan la nak jual mahal2 lak.Kebanyakan sidna nabi allah juga diturunkan dikalangan bani Israel.hanya segelintar nabi dari golongan arab...fikir2kan lah...

     
  • At 1/06/2011 7:42 PM, Anonymous Anonymous said…

    demo gak.. dia jgn cepat melatah.. malu budok2 fatwa usim.. kalu lagu nilah idea n pandangan demo.. baik xyah nulislah.. langsung xdok nilai intelektual.. mana lebih jahat d antara hajjaj yusuf assaqafi dengan peminpin umno? bukankah 40 orang ulama muda ni masuk umno untuk ubah umno biar jadi islamik.. ini usaha yang baik.. masuk umno xsemestinya undi umno..

    dengan orang kafir pun kita kena bermuamalah dengan baik.. sebagaimana nabi musa g dakwah dengan firaun.. bukankah allah suruh nabi musa guna kaedah hayyinan layyinan.. umno ni islam lagi.. masalah dia xse buat hukum hudud tu sebab dia belum paham islam n kalu paham pun.. dia buat2 xpaham.. tapi dia tak nyatakan yang hukum islam ni xrelevan.. kalu ada yg kata.. cuba bawa mari bukti yg jelas.. cuma dia xse buat jah.. jika mcm ni.. dia dikira berdosa besar.. tapi masih muslim.. cuba demo buat mari satu contoh negara yg fully ikut syariah?.. boleh? if demo kata saudi buat hukum allah pada fiqh jinayat.. tapi dalam fiqh siasi dia berpeluk dengan Amerika.. jika demo kata iran.. xkan demo xtahu iran tu syiah.. royak satu negara jah yg fully laksana hukum Allah ko ambo.. kita pejuang islam ni kena banyak berlapang dada.. jgn ambik perdekatan yg salah dalam menyebarkan dakwah.. jadi fitnah pada islam n pas.. demo tuduh mcm2 lagu ni.. akan timbul bnyak fitnah ko parti pas ni.. ore umno makin jauh dari pas sebab ada mutaasibbin yg xmeneliti fiqhul dakwah sebelum berdakwah...

     
  • At 1/09/2011 12:57 PM, Blogger tok pulai chondong said…

    Taaruf dulu abe.. baru kenal sapo.. soh2 demo ni ulama' umnu jugok tok tahu...takkan nk bincang pun takut nk letok nama...berat

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com