SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
Bicara Seorang Ustaz Syihan
Saturday, May 09, 2009



Salam syuhada'

Salam kerinduan dan salam kasih sayang kepada semua yang mengenali saya. Hampir sebulan saya tidak menulis lantaran sibuk dengan tugas sementara ini. Mungkin sudah ramai yang mengetahui tugas sementara saya ini. Ya, menjadi guru ganti, yang sudah masuk tiga bulan saya mengajar. Sungg
uh tak percaya, sungguh melucukan, begitu teruja, penuh semangat dan pelbagai perasaan menyelubungi saya sepanjang tiga bulan saya mengajar di Ahmadiah Banggol Judah.

Keseluruhannya saya gembira sepanjang berada di sini. Dari pagi sampai ke petang, waktu saya penuh di sekolah. Hari-hari berpakaian kemas, baju kemeja masuk ke dalam, berambut panjang (baru seminggu potong, dah pendek), berkopiah kadang-kadang tidak. Tetapi perangai di Syamsul Maarif
masih lagi melekat di sini, iaitu datang lewat ke sekolah, kad punch saya sentiasa bewarna merah, sering disindir guru di situ. Apa nak buat, saya tak suka berawal-awalan ke sekolah. Itu tabiat yang sukar untuk diubah.

Menjadi ustaz pada usia muda ini sememangnya sukar. Sukar pelajar nak hormat, sukar untuk saya berkomunikasi. Pelbagai pendekatan saya bawa semasa mengajar, ada yang baik saya teruskan, ada yang tak boleh di bawa menyebabkan saya letih mencari kaedah sesuai.

Semua guru di sini maklum, apabila ustaz Syihan mengajar, seluruh bangunan sekolah akan kedengaran nyaringnya suara saya. Sehinggakan mudir ada menegur saya agar memperlahankan suara, saya akur dan terima teguran itu. Sememangnya suara sahajalah menjadi alat saya untuk menarik perhatian pelajar di dalam kelas, kalau tidak diorang buat tok caro jah.

Saya di dalam kelas sedaya upaya membuat yang terbaik semasa mengajar. Saya mengajar kelas Tingkatan Satu sampai kelas Tingkatan Tiga. Kelas yang menyebabkan saya sakit kepala bila masuk ialah kelas 2 Ibn Sina. Kelas yang menyakitkan hati ialah Tingkatan 3 Ibn Sina. Manakala kelas yang saya tenang bila mengajar ialah Kelas 1 Ibn Sina dan 1 Ummu Aiman
.

Kelas tingkatan 1 Ibnu Sina, pelajarnya cerdik-cerdik dan mudah faham saya mengajar. Mereka juga tak berapa menyampuk bila saya mengajar. Pelajar kelas ni semuanya lelaki. Jadi segala hukuman dan denda tidak sukar untuk saya laksanakan. Antara nama yang popular ialah Tengku, Amirul Ashraf, Aiman dan ramai lagi.

Kelas Tingkatan 1 Ummu Aiman, bercampur lelak dan perempuan, tetapi pelajar perempuan mendominasi kelas itu. Pelajar lelaki kelas ni nampaknya lebih tidur daripada belajar. Mereka nampak slow sahaja. Antara yang terkenal Syahir, Taufiq, Syukri dan ramai lagi. Saya bersemangat mengajar kelas ni kerana pelajar perempuan begitu tekun belajar dan mendengar apa sahaja yang saya sampaikan. Saya seronok mengajar kerana mereka tidak banyak membuat masalah. Seorang pelajar perempuan tu menarik perhatian saya, namanya Hakimah. Dia ni pemalu, muka sentiasa tunduk, dan cute mute macam hamster.hemoh.hemoh. Antara nama pupular kelas ni ialah 'Afah, Nadiah, Azma dan ramai lagi.

Kelas Tingkatan 2 Ibn Sina, adalah kelas yang paling mencabar untuk saya masuk mengajar. Nak masuk kelas ni kena fikir dua kali. 1o minit saya masuk mengajar telinga saya sudah panas, hati mendidih nak marah dan tangan ringan-ringan nak pukul diorang. Mungkin disebabkan pelajar lelaki mendominasi kelas ni. Hanya
sebaris sahaja pelajar perempuan. Saya mudah hilang suara, hilang mood dan hilang arah bila mengajar kelas ni. Cara yang saya buat ialah memberi tumpuan kepada pelajar yang mahu belajar, yang tak nak belajar dihambat keluar atau dihempuk dengan buku teks. Jangan main-main dengan Ustaz Syihan!!! Saya senang hati dengan pelajar yang bernama Abdullah, Farhan, Fauzi, Syuhada, Amalina, dan lain-lain lagi. Manakala yang meyebabkan saya kacip gigi seperti Zakuan, Izzul, Azmi, dan sebilangan lagi.

Kelas Tingkatan 3 Ibn Sina ada cerita send
iri, pelajar lelakinya hanya seorang dua yang minat belajar, yang lain sungguh menyedihkan. Pelajar lelaki ni nampaknya kurang menerima saya sebagai gurunya. Pelbagai feel nakal yang dibuat seolah-olah untuk menarik perhatian saya. Saya tidak boleh garang dengan mereka, kerana mereka suka mengambil kesempatan di atas sifat marah saya. Alhamdulillah, pelajar perempuannya, boleh dikatakan baiklah juga. hu..hu..hu...baik ada makna ke...??? Kalau aku sebut nama yang popular, Husna, Husni, Tengku, Muhamad, Zulakha, Fatinmag, Raihan dan ramai lagi.....Ada sorang tu jenis selalu masuk hantu, padanlah sebab yang lelakinya perangai macam hantu...

Ustaz Syihan terkenal dengan watak garang, lucu, serius dan senyum macho/.;.. Bila masuk kelas saya akan buat muka serius kemudian beri salam. Biasanya selepas serius saya bertukar menjadi garang secara bersahaja, kalau ada yang tak siap kerja, tak hafal atau tak bawa buku itulah kesempatan saya untuk menghukum mereka. Pada awal-awal dulu saya menghukum mereka dengan menghempuk buku tebal ke atas kepala tak kira lelaki atau perempuan. Tapi selepas pada tu saya rasa melampau dan pelajar pun menjadi takut dengan saya, Jadi saya tukar denda kepada cubit, tampar belakang atau lekuk atas kepala. Bagi perempuan pula, saya menghukum dengan cara spontan, maksudnya kalau ada pen atas meja saya hentak pen atas kepala, kalau ada pemadam, saya comorkan habuk kapur di muka, kalau berada di jarak jauh saya pekong sahaja kapur tulis ke arah pelajar.

Kadang-kadang denda berdiri atas kerusi, berjemur tengah panas atau pusing padang. Terbaru, Ustaz Mazlelee @ guru disiplin sekolah, telah menghadiahkan semua guru dengan rotan seputung sorang. Ini lebih baik dan berkebetulan Imtihan semakin hampir, jadi rotan cara mudah untuk ugut pelajar menghafal pelajaran.

Saya terbiasa membuat lawak spontan kepada pelajar, tetapi kalau pelajar suka saya akan marah diorang. Satu perkara lagi saya tak boleh tahan kalau pelajar buat lawak, jadi mengelak daripada ketawa saya terpaksa senyum macho iaitu menampakkan lesung pipit bagi menahan ketawa, saya akan ketawa sendirian di bilik guru bagi mengqada' ketawa yang ditahan di dalam kelas.

Satu perkara yang membuat tidak selesa ialah pelajar tingkatan empat dan lima di sekolah ini cenderung memandang saya . Saya bukan ingin bersangka bahawa mereka menaruh minat pada saya, tapi pandangan mereka menyebabkan saya menundukkan sahaja kepala, bila terpaksa melalui kelas mereka. Jika mereka berkumpul di luar kelas saya akan mengubah arah haluan saya atau jika terpaksa saya akan berjalan cepat-cepat kononnya lorat atau kesibukan.

Alhamdulillah, saya mempunyai rakan kerja yang baik-baik. Ada yang taraf abang bagi saya ada juga yang bertaraf kakak dan ada yang bertaraf emak. Ustaz Mie, Cikgu Faisal, Ustaz Li, Sir Azam dan mudir Ustaz Fitri, menerima saya seadanya walaupun saya selayaknya menjadi pelajar mereka tambahan pula Ustaz Fitri dan Sir Azam adalah guru saya semasa saya menuntut di Maahad Syamsul Maarif. Kini keadaan berubah nereka menjadi rakan sekerja, sememangnya saya rasa malu dan rendah diri dengan mereka.

Bicara Ustaz Syihan rasanya ingin berhenti di sini dahulu. Pada perkiraan saya inilah bulan terakhir saya di sini. Kontrak saya tamat 28 Mei ini. Tapi Ustaz Fitri mahu menyambung kontrak sehingga saya mahu sambung belajar. Saya masih belum membuat apa-apa keputusan.

Berbicara tentang sambung pelajaran, saya sebnarnya dalam keadaan bimbang sekali. Saya sudah menolak untuk ke Mesir atau Jordan, kerana saya sedang memohon untuk ke Kuwait. Sudah banyak duit habis untuk tujuan ini. Tapi nampaknya urusan permohonan masih belum selesai. Saya mohon pada Allah agar dipermudahkan urusan pembelajaran saya. Saya terbayang mungkinkah saya tercampak di bumi Malaysia ini untuk sambung belajar. Saya tutup mata rapat-rapat, biarlah Allah sahaja yang tentukan.

Fikiran saya sekarang adalah pada satu urusan yang amat terpenting, Rombongan jemaah Umrah Kembara Sufi. Kalau ikut tarikh tak sampai sebulan lagi. Moga Allah permudahkan urusan dan memakbulkan harapan saya untu ke sana beribadat disamping mengambil peluang untuk muqabalah meyambung pelajaran ke sana. Amin. Moga ia adalah Umrah bersama sahabat dan keluarga yang bersejarah untuk catatan kehidupan saya.

Labels:

posted by tok pulai chondong @ 6:47 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com