SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
Konvensyen Pendakwah Muda- Berjaya!!
Wednesday, November 25, 2009

Salam syuhada'

Alhamdulillah, tiga hari berkampung di Kampus USIM, mencatatkan memori indah dan pengalaman yang menarik dengan seribu pengetahuan dicedok daripada konvensyen ini. Konvensyen Pendakwah Muda Peringkat kebangsaan anjuran Sekteriat Pendakwah Muda Malaysia (SPMM), USIM akhirnya berjaya membawa mesej penting kepada ramai penggerak dakwah di IPT seluruh Malaysia.

Saya hadir dengan semangat melihat perubahan dakwah dalam konteks mahasiswa hari ini khususnya di kampus tercinta USIM. Sesungguhnya wacana-wacana dan forum yang dipersembahkan sepanjang konvensyen banyak memberi impak kepada mahasiswa dalam memperkembangkan dakwah di universiti masing-masing.
Saya sebenarnya begitu bertuah mendengar seribu pengalaman dari Prof Dr Kamil Ibrahim (Uitm Skudai), begitu menyentuh perasaan. Manakala bahasa tinggi dan penuh sastera yang disampaikan oleh Ustaz Pahrol Juoi membuat mahasiwa banyak berfikir dan berzikir. Saya mengambil peluang untuk bertanyakan sikap pendakwah dalam mengharungi isu tajdid pada hari ini. Alhamdulillah saya berpuas hati dengan jawapan yang diberikan. Katanya orang muda tak boeh membuang apa yang ada pada orang tua. Sungguh mendalam maknanya.

Ustaz Hasnan kasnan (UKM) juga agak menarik mengupas isu pelbagai jemaah dalam universiti. Jawapannya simple dan menarik.

"Dalam keadaan kita sibuk berbalah pasal jemaah, Jangan pula kita lupa tujuan kita untuk berdakwah"

Seterusnya pada bengkel sesama mahasiswa saya sempat menyertai diskusi perihal tajdid agama dan strategi pendakwah menghadapinya. Saya mengambil ruang secukupnya dalam bengkel tersebut untuk berhujah, menukar pandangan, menyebarkan fikrah yang ada pada saya kepada semua mahsiswa kumpulan yang saya sertai. Alhamdulillah pelbagai idea digabungkan tanpa ada bias mana-mana pihak.

Malam penkongsian dakwah sungguh mengharukan saya. Seorang mahasiswi mewakili UiTM Sarawak menceritakan betapa peritnya menghadapai Missionary Kristian di sana. Saya akui bahawa saya menitiskan air mata mendengar betapa hebatnya perjuangan mereka di sana. Saya yang berada di USIM, malu dan berasa kerdil, betapa lemahnya kita berbanding mereka.

"Mereka berjuang dalam kesempitan ruang, sedang kita pasif dalam ruang dakwah yang begitu luas di sini"

Slot terakhir bersama Bro Shah Kirit juga agak menarik berbicara perihal gerakan dakwah kristian. Dan pada majlis penutupan, tak semena-mena saya diminta untuk menjadi wakil bagi pihak peserta USIM untuk menerima cenderahati di pentas. Pada awalnya saya kaget, kerana diberitahu Senator Dr. Mashitah Ibrahim yang akan merasamikannya. Tapi saya tenang apabila Majlis Penutup ini diwakilkan kepada Timbalan Pengarah INFAD, USIM.

Catatan akhir ini saya tujukan kepada urusetia yang bertungkus-lumus menjayakan program ini. Diketuai oleh Saudara Daing Fadzil, saya ucapkan sejuta tahniah di atas kelancaran program ini. Saya terharu dengan semangat kalian dari pagi hingga ke malam bekerja keras memastikan kejayaan program ini.

Timbul rasa malu, saya sekadar menjadi peserta dan memerhatikan kerja buat kalian. Sesungguhnya saya lebih melihat peluang untuk saya menyertai program ini lebih utama daripada menjadi urusetia. Apapun lain masa saya akan bersaama kalian bekerja membawa mesej dakwah di dunia kampus Usim, InsyaAllah!!

Fikrah Islam kampus perlu terus disuburi, jangan berbicara pasal kebimbangan, berbicara pasal peluang, jangan berbicara pasal menunggu kekuatan, berbicaralah pasal banyak kerja dan usaha, kita datang bukan menjadi penunggu, kita datang menjadi perebut, berlarilah ke medan dakwah, ummat memerlukan kita sepantas dan sesegera mungkin.....

Labels: , ,

posted by tok pulai chondong @ 11:20 PM  
5 Comments:
  • At 11/26/2009 1:10 PM, Blogger Mohd Hazimin Harun said…

    Syabas.

    Terjemahkan manfaat yang diperoleh daripada WEHDAH kepada khalayak siswa-siswi USIM.

    Kami menanti kalian berpencak.

     
  • At 11/27/2009 5:32 AM, Blogger tok pulai chondong said…

    InsyaAllah doakan..peserta dri USIM x ramai..tp kalau digabungkn dgn urusetia prgram...InsyAAlllah dakwah di USIM tersebar dgn hebatnya!!

     
  • At 11/27/2009 9:26 AM, Blogger Nabil Norhalim said…

    salam perjuangan ya akhi..ana dari UDM..konvensyen memang hebat..berdentum jiwa rasa ana bila pembentang berucap..resolusi pun tepat dan padat..tidak lah sekalian yang hadir dari setiap pelusuk ranjau ini datang dengan sia..insyallah memberi manfaat yang pastinya..himpunan sudah dibuat resolusi sedang dijalan..kita menang..dan perlu mengisi kemenangan..keep in touch selalu..antara IPT..salam pengorbanan..salam mujahadah dakwah tanpa noktah...

     
  • At 11/28/2009 12:30 PM, Blogger tok pulai chondong said…

    ya, sama -sam kita merjaha kepimpinan dan dakwah Islam di kampus masing-masing..ape-pun sy meniti hari melihat keizzahan kemblai KUSZA di UDM..moga kalian gemilang..amin

     
  • At 11/29/2009 4:24 PM, Anonymous nur shafawati said…

    Alhamdulillah... semoga apa yg didapati dari konvensyen tidak akan berakhir di situ sahaja... praktikalitinya adalah selepas konvensyen itu sendiri, bukan sahaja di kampus, bahkan dalam rumah dan individu itu sendiri, InsyaAllah...

    "sekali berjuang, selamanya berjuang"

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com