SI SYAHID

"Jika aku dipenjara, aku boleh beruzlah dan beribadah. Jika aku dibuang negeri, aku boleh melancong percuma dan jika aku dibunuh, maka aku dapat bertemu Tuhanku sebagai seorang shuhada" - Sheikh Abdul Qadir Audah -

 
Mutiara Kata
Maksud Islam ialah memperbaiki manusia,supaya baik hubungannya dengan Allah dan baik pula hubungannya dengan manusia.

Dakwah Islam itu sukar untuk memisahkan di antara agama dan masyarakat atau negara.Dakwah Islam mencakupi kedua-duanya sekali.

Iman adalah akidah atau pokok pegangan hidup atau kepercayaan.Iman mesti diikuti dengan amal.Amal adalah buah daripada iman.

Bahasa Jiwa
Yang jauh adalah masa yang berlalu
Yang dekat adalah saat datangnya mati
Yang berat adalah memegang amanah
Yang ringan adalah berbuat dosa sesama manusia dan meninggalkan solat
Yang besar adalah hawa nafsu manusia yang tidak pernah mencapai kepuasan....
Jalinan Ukhuwwah

Tiupan Jihad

ShoutMix chat widget
My Schedule
Dari Syamsul Maarif Ke USIM
Thursday, June 25, 2009
Dari Syamsul Maarif Ke Usim

Salam syuhada',

Ini adalah catatan sebelum bergelar mahasiswa. InsyaAllah, saya akan mendaftar pagi esok di Universiti Islam Malaysia (USIM), Nilaim Negeri Sembilan.

Alhamdulillah, saya mendapat rezeki untuk melanjutkan pengajian saya dalam bidang Fiqh & Fatwa, walaupun ia adalah pilihan terakhir dalam 8 pilihan ketika mengisi borang.

Sesungguhnya perjalanan jauh ke kampus sudah tentu di daalamnya terkandung pelbagai pengalaman menarik.

7 tahun di Syamsul Maarif, penuh dengan kenangan manis. Dalam minggu ini sahaja saya ke sekolah sebanyak tiga kali untuk pelbagai urusan, namun yang penting untuk menatap wajah-wajah guru yang menjadi faktor penting kejayaan ini.

Saya ada menempah sebiji kek, tanda terima kasih kepada guru, hari Ahad ni kawan saya akan hantar ke sekolah. Semoga Allah memberkati segala jasa guru dan curahan ilmu yanng diberikan kepada saya selama ini.

Orang yang paling gembira menerima berita ini, tentulah kedua ibu-bapa saya yang tersayang. Macam tak percaya, Syihan akhirnya ke universiti................

Seminggu dua ini saya berusaha mengadakan banyak pertemuan dengan sahabat handai yang lama dan baru..

Tujuan diadakan pertemuan ini adalah menautkan ukhuwwah yang pudar dan usaha dakwah saya kepada mereka. ..

Saya mengadakan pertemuan dengan bekas pelajar Sekolah Kebangsaan MAchang (2), batch 2001. Gembira bertemu dengan sahabat yang hampir tujuh tahun tak bertemu. Gembira kerana mereka semua sedang mengejar impian masing-masing. Saya mungkin yang tunggal di kalangan ramai sahabat yang mengambil aliran agama.

Mereka gelarkan saya bakal mufti. Saya tersenyum, kerana mereka masih lagi mengingati cita-cita saya semasa darjah dua dahulu, iaitu ingin menjadi ulama'. Berjumpa dengan guru-guru di sekolah rendah dulu mengembalikan ingatan lama, teringat kepada Allahyarham Sir Razak, moga Allah merahmati dan mengampuni beliau di alam barzakh sana amin....

Saya juga mengadakan pertemuan akhir dengan ahli usrah saya. Alhamdulillah saya dapatkan beri mesej beharga kepada mereka supaya meneruskan usha yang sudah berusia setahun ini. Saya tugaskan mereka mencari mad'u baru ubtuk diusrah dan ditarbiah. Alhamdulillah saya dapat menghasilkan 7 orang ahli usrah yang istiqwamah, semoga Allah merahmati perjuangan ini.

Kelmarin saya mengadakan satu lagi pertemuan dengan ahli badan dakwah sekolah Maahad Syamsul Maarif. Mesej saya jelas, supaya mereka tidak lupa dengan makanan-makanan tarbiyyah. Apakah makanan tarbiyyah? Iaitu- usrah, tamrin, qiamullail,tazkirah, baca
Al-Quran, musyawarah, puasa sunat dan bersedekah.....

Alhamdulillah, segalanya saya telah usahakan.

sampai jumpa lagi....


Labels: ,

posted by tok pulai chondong @ 8:55 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: tok pulai chondong
Home: Kelantan, Malaysia
About Me: Duta Penyelamat & Kasih Sayang
See my complete profile
Previous Post
USRATI
Ulama'
Pautan Ilmu
Pautan Maklumat
Pergerakan
Archives
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 SI SYAHID Template by Isnaini Dot Com